1. Hoe verbind je de SDG’s aan je missie?
De Sustainable Development Goals vormen een gemeenschappelijke, internationale taal om van de wereld een betere plek te maken. Ze bieden kansen voor duurzame partnerschappen en zijn een stappenplan op zich. Een uitstekende set criteria die jou helpen om bij te dragen aan een eerlijke en duurzame wereld. Maar hoe begin je?
Aan de slag
Nulmeting
De SDG’s kun je categoriseren in vijf pilaren voor duurzame ontwikkeling: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnerships. Om als organisatie duurzaam te opereren is het belangrijk dat je rekening houdt met de sociale, economische en ecologische gevolgen van jouw organisatieactiviteiten. Vrede, veiligheid en goed bestuur, denk aan bepaalde wet- en regelgeving of ethische gedragscodes binnen jouw sector, zijn een voorwaarde om positieve impact te kunnen maken, evenals duurzame partnerschappen met klanten, leveranciers en andere stakeholders. De SDG’s kunnen jou helpen om concreet met duurzame ontwikkeling aan de slag te gaan. De eerste stap is het integreren van de doelen binnen jouw missie.
Hiervoor is het belangrijk om terug te gaan naar je bestaansrecht: waartoe doe je er? Om erachter te komen op welke SDG’s jouw organisatie waarde toevoegt, kun je een nulmeting of een materialiteitsanalyse laten uitvoeren. Een nulmeting geeft aan op welke SDG’s jouw organisatie nu al positieve en negatieve waarde toevoegt, en een materialiteitsanalyse laat zien welke thema’s binnen de SDG’s relevant zijn voor jou en jouw stakeholders. Onder het kopje ‘andere organisaties’ vind je verschillende partijen die jou kunnen helpen bij het maken van een nulmeting en/of een materialiteitsanalyse. Ben je breder op zoek naar een partij of tooling die jou kan helpen met SDG impact meten? Kijk ook bij Stap 4: hoe meet je je impact op de SDG’s?
Focus aanbrengen
Nadat je weet waar je staat op de SDG’s, is het belangrijk om te bepalen waar je naar wil streven. Het lijkt misschien overweldigend, om met 17 mondiale doelen aan de slag te gaan. In de praktijk richten veel organisaties zich daarom op een aantal SDG’s waar zij de meeste impact maken, zowel positief als negatief, om vervolgens te kijken hoe ze hun positieve impact kunnen versterken en hun negatieve impact kunnen beperken. De nulmeting of materialiteitsanalyse heeft je geholpen hier duidelijkheid in te scheppen. Let wel op: de SDG’s bieden een totaalaanpak voor systeemverandering. Focussen op een aantal SDG’s kan, maar zorg ervoor dat je de andere doelen niet uit het oog verliest. Bovendien hebben de doelen allemaal met elkaar te maken: Zonder technologie komen er geen nieuwe oplossingen om klimaatverandering tegen te gaan; zonder goede infrastructuur kunnen we voedsel niet eerlijk distribueren; zonder een florerende biodiversiteit kunnen we niet gezond oud worden in de stad en zonder meer diversiteit op de werkvloer zullen we inkomensongelijkheid niet oplossen.
Het lijkt misschien alsof jouw organisatie van nature meer met de groene doelen heeft dan met sociale doelen of andersom. Maar een bouwbedrijf, dat zich binnen zijn kernactiviteiten wellicht meer richt op klimaatdoelstellingen, heeft ook te maken met medewerkers. Die medewerkers moeten fysiek en mentaal gezond blijven om hun werk te kunnen doen (doel 3). En hoe zit het met gendergelijkheid binnen jouw organisatie? Een divers en inclusief bedrijf zal beter presteren omdat er vanuit verschillende perspectieven naar hetzelfde probleem wordt gekeken (doel 5).
Nog een voorbeeld: een onderwijsinstelling richt zich van nature op kwalitatief onderwijs (doel 4). Maar wat betekent kwalitatief onderwijs? Om toekomstbestendig te zijn, zouden de SDG’s verweven moeten zitten door het hele curriculum. Maar een school heeft ook te maken met een gebouw, en daarbij Co2 uitstoot (doel 7) en inkoop, oftewel duurzame productie (doel 12), voedsel wat in de kantine wordt verkocht (doel 2 en doel 3) en studenten die van en naar school moeten kunnen komen (doel 9). Kortom, je hebt vast met meer doelen te maken dan je denkt!
Organisatiedoelstellingen formuleren
Je begrijpt inmiddels dat je focus kunt aanbrengen binnen de SDG-agenda, maar het ook als één geheel en een kans voor systeemverandering moet zien. Om te weten waar je naar wil streven, is het belangrijk om te weten wat voor organisatie je wil zijn. Hoe zien jullie er over 5, 10 of 30 jaar uit?
Formuleer vervolgens organisatiedoelstellingen die in lijn liggen met de SDG’s. Het kan handig zijn om een aantal overkoepelende doelen te formuleren, waar meerdere SDG’s onder samenkomen, en deze weer uit te splitsen in meerdere concrete doelen over een bepaalde tijdsperiode. Je zou bijvoorbeeld het People, Planet, Prosperity, Peace & Partnerships kader hiervoor kunnen gebruiken. Ben je benieuwd naar een voorbeeld? Kijk maar eens naar het Unilever Sustainable Business plan en lees in dit artikel meer over hoe Unilever de SDG’s heeft geïntegreerd in haar strategie.
We dagen je uit
Het is belangrijk om te sturen op hoe je jouw directe positieve impact kunt vergroten en tegelijkertijd jouw negatieve impact zoveel mogelijk kunt beperken. Maar de uitdaging zit in het vergroten van je positieve invloed op een terrein waar je misschien wel mee te maken hebt, maar geen directe impact maakt. Dat bouwbedrijf van hierboven bouwt woningen, maar waarom zou je in samenwerking met andere partners niet ook je hoofd buigen over bredere vraagstukken rondom wonen? Denk bijvoorbeeld aan het woningtekort en de betaalbaarheid van woningen, wat weer raakt aan doel 1, armoede. Als straks niemand meer een woning kan betalen is dit ook voor jou een bedrijfsrisico, dus je hebt hier wel degelijk mee te maken.
De SDG’s verbinden aan je strategie betekent ook dat je ze vervolgens ook moet integreren in je organisatie, je medewerkers bij je nieuwe plannen moet betrekken en erop moet meten en rapporteren. Ga naar stap twee om meer te lezen over hoe je de SDG’s integreert in je organisatie.
Tips & Tools
Impact Podcast
Hoe zorgt jouw organisatie voor impact? Wat betekenen jullie voor de samenleving? Bedrijven en organisaties hebben de kracht om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. In het radioprogramma Impact luister je naar leiders en duurzaamheidsexperts over hun visie en aanpak op de businessimpact.
SDG Ambition Programma
Het SDG Ambition programma van het Global Compact Netwerk Nederland biedt bedrijven de kans meer te leren over het vaststellen van ambitieuze bedrijfsdoelstellingen en het versnellen van de integratie van de SDG’s in de kern van het bedrijfsmanagement.
Word Global Goals-gemeente
Duurzaam ontwikkelen doe je niet alleen. De Gemeenten4GlobalGoals-campagne van de VNG ondersteunt gemeenten bij het implementeren en realiseren van de SDG’s. Sluit je aan en word ook Global Goals-Gemeente.
Kijk hoe andere ondernemingen bijdragen aan de SDG’s
De Rotterdam School of Management heeft een videoserie ontwikkeld waarin academici en mensen uit de praktijk bespreken hoe de bedrijfswereld kan bijdragen aan het behalen van de SDG’s.
Ben je benieuwd naar meer SDG inspiratie en netwerken voor bedrijven, scholen, jongeren en lokale overheden? Volg dan de links. Of ga naar stap twee in dit stappenplan: integreer de SDG’s in je organisatie.
Deze organisaties kunnen jou helpen
Impact Institute
Impact Institute helpt je om inzicht te krijgen in welke waarde je toevoegt op de SDG’s en hoe je je impact kunt vergroten. Organisaties als de ABN Amro, Hivos en Achmea gingen je voor. (Adviesbureau)
MAEX
MAEX helpt je om via de social handprint, inzicht te krijgen de maatschappelijke impact van jouw sociale activiteiten, uitgedrukt in de SDG’s. Organisaties als MAAS koffie, het VSB Fonds en de Gemeente Amsterdam gingen je voor. (Adviesbureau)
PwC
PwC helpt je om je strategie te koppelen aan de SDG’s, focus aan te brengen, ze te verankeren in je organisatie en erop te meten en rapporteren. (Adviesbureau)
DZyzzion
DZyzzion helpt bedrijven en andere organisaties om maatschappelijk verantwoord en duurzaam te ondernemen. Doe mee aan het Koploperproject en meet je impact met de Du-On Scan die gebaseerd is op ISO 26000 en de SDG’s. (Adviesbureau)
Sustainable Boost
Sustainable Boost helpt je om jouw bedrijfsvoering te verduurzamen en SDG proof te maken. Hun duurzaamheidsscan, op maat gemaakt dashboard en rapportage tool helpen jou om inzicht te krijgen in welke impact je nu al maakt en hoe je meer impact kunt realiseren op de SDG’s. (Adviesbureau)
Everlast Consultancy
Toenemende globalisering vraagt van organisaties onderdeel te zijn van een steeds groter netwerk van waaruit lokaal snel ingespeeld wordt op de mondiale vraagstukken. Everlast Consultancy helpt organisaties hierbij. Veel gemeentelijke organisaties gingen je voor. (Adviesbureau)
The Impact Project
The Impact Project heeft een gratis e-learning ontwikkeld voor startups die hen kunnen helpen hun organisatiestrategie te verbinden aan de SDG’s, te sturen op impact en zo in actie te komen voor een betere wereld. Wil je liever op maat gemaakt advies op het gebied van strategie en storytelling? Dan kan Tenstripes je hierbij helpen. (Adviesbureau)