Repareren, tweedehands kopen of iets delen en lenen: consumenten die circulair kiezen, kiezen voor het klimaat. Nieuw onderzoek van Milieu Centraal toont aan dat circulaire consumenten hun klimaatimpact zelfs met meer dan 25% kunnen verminderen. En dat is goed nieuws voor meerdere Sustainable Development Goals (SDG’s).
Op dit moment is onze economie vooral lineair ingericht, waardoor bedrijven onnodig veel nieuwe spullen maken en consumenten die kopen. In deze economie zijn er iedere keer grondstoffen nodig en is er veel afval.
Circulair = Sustainable
In zowel de Europese Green Deal als in het nieuwe Nederlandse regeerakkoord wordt circulaire economie genoemd als een belangrijk middel om klimaatdoelstellingen te halen. Een circulaire economie draagt dus ook bij aan de SDG’s.
Met name de doelen gerelateerd aan energie, productie, consumptie en afval. Daarnaast zijn er ook raakvlakken met andere SDG’s, zoals bijvoorbeeld SDG 3 ‘Goede gezondheid en welzijn’ en SDG 15 Leven op het land.
Wat zijn de SDG’s?
De Sustainable Development Goals (SDG’s), zijn zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Ze zijn een mondiaal kompas, opgesteld door de Verenigde Naties, voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis.
Het onderzoek
Milieu Centraal deed in opdracht van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderzoek naar de impact van vijftien producten – van bank en bed tot wasmachine en telefoon – op het milieu en klimaat.
Onderzoekers berekenden de impact van deze producten bij gewoon gebruik tijdens productie, gebruik en afdanken. Deze cijfers vergeleken onderzoekers met circulaire keuzes zoals tweedehands kopen, reparatie of recycling. Consumenten bleken nog veel winst te kunnen boeken. Lees het volledige onderzoek hier.