Volgens Michaël Wilde, directeur van Bionext (de brancheorganisatie voor de biologische sector), gaan mensen door de coronacrisis beseffen wat is belangrijk in het leven. “De oorzaak van deze crisis wijst er ons op dat we op een andere manier moeten samenleven.” 

Op welke manier gebruiken jullie de SDG’s als tool?

Wilde: Als wij met supermarkten, de politiek of ngo’s praten, dan versterken de Duurzame Ontwikkelingsdoelen ons verhaal. We bekijken het als een communicatietool. Het is belangrijk dat iedereen met dezelfde boodschap naar buiten komt. Zo dien je ook criticasters van antwoord, die anders zouden stellen dat iedereen verschillende dingen zegt.

Krijg je de leden van jullie organisatie makkelijk mee in dat verhaal?

Wilde: Als ik gesprekken voer met onze achterban, merk ik dat die erg blij is met de SDG’s. Dankzij de zeventien doelen hoeven we niet te belanden in discussies over wat nu duurzaam is en wat niet. Het raamwerk van de VN is er en het is ijzersterk. Het helpt ons om te benadrukken dat wat wij doen verder gaat dan enkel een lobbyverhaal voor biologische producten. Het gaat over knokken voor een betere wereld. We zetten ons in voor biodiversiteit, klimaat, watersystemen, etc.

Dankzij de zeventien doelen hoeven we niet te belanden in discussies over wat nu duurzaam is en wat niet. Het raamwerk van de VN is er en het is ijzersterk.

Hoe is de houding van de supermarkten?

Wilde: Zij staan zeker open voor verduurzaming. Dat helpt ook om positief te scoren bij de consument. De SDG’s zijn er voorlopig wel iets dat zich eerder achter de schermen afspeelt. Supermarkten hanteren ze zelf, maar het is niet zo dat ze er bij producten in het schap over communiceren. De gemiddelde consument kent de SDG’s nog niet zo heel goed. En die consument maakt wel op een aantal milliseconden een keuze in de supermarkt. Het is dan makkelijker om te praten over iets als een klimaatoplossing of voedselverspilling.

Hoe krijg je de SDG’s dan tot bij de consument?

Wilde: Je ziet dat mensen biologische producten kopen vanuit een overtuiging. Het probleem is dat ze het bredere verhaal niet altijd goed kunnen vertellen, om als het ware hun biologische keuze te verdedigen bij anderen. Als je kan stellen dat je keuze om klimaatverandering draait, en dat dit deel uitmaakt van de SDG’s, is het wel duidelijk. Voor consumenten kunnen de SDG’s dus heel handig zijn.

Om binnen tien jaar de SDG’s te behalen, hebben we verschillende grote en kleine transities nodig. Waar dragen jullie aan bij?

Wilde: Wij dragen bij aan de transitie van de biologische landbouw en aan de voedingstransitie. Dat is glashelder. De Europese commissie heeft trouwens ook diezelfde transitie ingezet met de Green Deal. De doelen die daar worden gesteld, in de vorm van de farm to fork strategie, passen feilloos bij wat wij doen. We zijn trots op het feit dat wij als biologische sector onderdeel zijn van de oplossing

De coronacrisis is vooral een bevestiging dat de biologische sector goed op weg is. Mensen gaan veel meer beseffen wat is belangrijk in het leven.

De coronacrisis leidt tot veel onzekerheid, maar tegelijkertijd ontstaat er een momentum een nieuwe richting in te slaan. Is dat bij jullie het geval?

Wilde: De coronacrisis is vooral een bevestiging dat de biologische sector goed op weg is. Mensen gaan veel meer beseffen wat is belangrijk in het leven. Dat zag je aan de hele grote toename van de inkoop van biologische producten. Dat is typisch aan een crisis. De consument stelt zich meer vragen over de betrouwbaarheid van zijn eten en komt terecht bij biologische producten. Daarbij kwam nog eens dat veel mensen nu meer thuis gingen koken en dus wat vaker biologische producten kochten

Welke lessen trekken jullie uit de crisis?

Wilde: De oorzaak van corona wijst er ons op dat we op een andere manier moeten samenleven. We moeten oplossingen zoeken voor problemen als ontbossing en intensieve veehouderij, om te vermijden dat we zoiets in de toekomst opnieuw gaan meemaken. De oplossingen bevinden zich in een betere samenwerking met de natuur. Daarom komt de biologische sector sterker uit deze crisis.

Pin It on Pinterest