Het duurzame reisagentschap Better Places roeit tegen de stroom van de reisindustrie op, onder meer door de noodtoestand voor het klimaat uit te roepen. Maar het zet ook in op verschillende andere SDG’s. “We stippelen de meest duurzaam mogelijke reizen uit”, zegt oprichtster Saskia Griep.  

Op welke manier zijn de SDG’s een meerwaarde gebleken in uw organisatie?

Griep: We vonden het vooral nuttig om een internationaal erkende set van richtlijnen te hebben. Zo heb je meteen de juiste criteria waarmee je aan de slag kan. Bij het samenstellen van onze reizen kijken we altijd hoe we de SDG’s kunnen uitvoeren. Ik raad andere bedrijven of organisaties zo’n aanpak ook aan: kijk hoe je je eigen richtlijnen rond duurzaamheid in lijn kan brengen met de SDG’s. 

Hoe zijn jullie erin geslaagd de theorie naar actie te vertalen?  

Griep: Wij zijn gestart met te kijken welke SDG’s het meest relevant zijn voor ons en onze industrie. Daar hebben we vervolgens ons reisaanbod naast gelegd. Met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen hadden we op die manier een meetpunt. Op basis daarvan hebben we met lokale partners de meest duurzaam mogelijke reizen uitgestippeld.

Om binnen tien jaar de SDG’s te behalen, hebben we verschillende grote en kleine transities nodig. Aan welke transitie draagt uw organisatie bij en hoe?

Griep: Als reisorganisatie hebben we ons vooral toegelegd op eerlijk werk (SDG8), verantwoorde consumptie (SDG12), klimaatactie (SDG13), en leven in het water (SDG14). We onderzochten telkens hoe onze reizen een positieve impact konden hebben op elk van die doelen.

We promoten reizen die op zijn minst drie weken duren, met als doel dat mensen minder vaak een verre reis maken, en als ze gaan zo lang mogelijk op reis gaan.

Kan je daar concrete voorbeelden van geven? 

Griep: Als het gaat om eerlijk werk, zorgen we ervoor dat al onze lokale partners een eerlijk loon krijgen en dat het geld dat toeristen ter plaatse uitgeven rechtstreeks bij hen terecht komt. We promoten vegetarische en veganistische restaurantopties onderweg. We promoten ook reizen die op zijn minst drie weken duren, met als doel dat mensen minder vaak, maar wel voor langere periodes gaan reizen. Zo leer je bovendien veel meer over de plaatselijke cultuur. We helpen onze reizigers en lokale partners om het gebruik van wegwerpplastic te beperken. Daarvoor werken we samen met bloggers en ontwikkelingsorganisaties om in beeld te brengen wat er op onze bestemmingen nodig én mogelijk is. Tenslotte zijn we één van de medeoprichters van Tourism Declares, dat is een collectief van reisorganisaties die de noodtoestand voor het klimaat uitroepen. We beloven daarmee radicale maatregelen te nemen om de CO2-uitstoot van reizen te verminderen.

De coronacrisis heeft er in elk geval voor gezorgd dat mensen hun reisgedrag zijn gaan evalueren. Dat leidt hopelijk tot een duurzame verandering op de lange termijn.

De coronacrisis leidt tot veel onzekerheid, maar tegelijkertijd ontstaat er een momentum om een nieuwe, duurzame richting in te slaan. Is dat ook bij jullie het geval?

Griep: Deze crisis heeft er in elk geval voor gezorgd dat mensen hun reisgedrag zijn gaan evalueren. Dat leidt hopelijk tot een duurzame verandering op de lange termijn. Maar ze heeft ons ook zelf de kans gegeven even stil te staan en te reflecteren over onze manier van werken. Sommige reizen hebben we nog meer gestroomlijnd met onze streefdoelen en we hebben ons aanbod van reizen dichterbij huis fors uitgebreid. Wat we niet mogen vergeten is dat dit een enorm moeilijk tijd is geweest voor onze lokale partners. Die wonen en werken vaak in landen zonder een sociaal vangnet zoals we hier in Nederland hebben. Maar door te focussen op onze missie – een betere plek om te wonen, is een betere plek om te bezoeken – hopen we sterker uit deze crisis te komen.

Pin It on Pinterest