Lowys Porquinstichting | SDG Nederland

Lowys Porquinstichting

Voor Onderwijs en Kinderopvang

Locatie

Bergen op Zoom

Type organisatie

Kennisinstelling / Overig

Wij werken aan de volgende SDG's:

Wij zijn akkoord met de SDG Nederland visie en voorwaarden.

Organisatie Omschrijving

Lowys Porquin (LPS) is een organisatie voor onderwijs en kinderopvang.

Binnen onze organisatie werken we vanuit:

  • de bedoeling om kinderen de ruimte te geven om gelukkig te worden en te blijven;
  • de bedoeling om kinderen te helpen zich te ontwikkelen tot sociale mensen;
  • de bedoeling om kinderen voor te bereiden op de toekomst door kwalitatief goed onderwijs, kwalitatief goede kinderopvang en kansen te bieden aan ieder kind;
  • de bedoeling om te werken vanuit bezieling en vertrouwen.

De bijna 70 vestigingen van LPS waar onderwijs en kinderopvang plaatsvindt, worden niet gekenmerkt door de gebouwen of de organisatiestructuur, maar door de mensen die er werken. In onze voortdurende ontwikkelende maatschappij dragen wij verantwoordelijkheid voor het helpen ontplooien van kinderen tot sociale en gelukkige mensen en tot zelfstandige burgers. Dit doen we door op een adequate, haalbare en zinvolle wijze te leven, spelen, werken en leren vanuit bezieling en vertrouwen. 

Hoe wij aan de SDG's werken

Wij hebben de SDG's een plaats gegeven in ons koersplan. We hebben de SDG's vertaald naar thema's die er toe doen voor de kinderen, onze medewerkers en de locaties. In het koersplan hebben we een aantal SDG's een plaats gegeven in de thema's: onderwijs en opvang voor kinderen van 0-18 jaar en huisvesting (doelen: 3, 13 en 15). Daarnaast hadden we al een aantal SDG's een plaats gegeven in ons beleid en de uitvoering daarvan, zoals:

  • Kwalitatief onderwijs voor kinderen en permanente ontwikkeling voor onze medewerkers (doel 4).
  • Arbeidsparticipatie en sociale innovatie en educatie gericht op toekomstige ontwikkelingen (doel 8).
  • Duurzame gemeenschap, LPS als koploper op het gebied van duurzaamheidsprojecten en een duurzaamheidsstrategie waarbij het kind centraal staat (doel 11).
  • Afvalreductie, hergebruik materialen, innovatieve verduurzaming van het productieproces (doel 12).
  • Energiebesparing, energietransitie (doel 13).
  • Actieve communicatie en kennisdeling over duurzaam ondernemen (doel 17).

Zo dragen wij bij aan de SDG's

Een paar voorbeelden:

Ontwikkeling van kinderen

LPS draagt de verantwoordelijkheid voor het helpen ontplooien van de aan ons toevertrouwde kinderen tot sociale en gelukkige mensen en tot zelfstandige burgers. We geven kinderen handvatten mee vanuit verschillende perspectieven, zodat hun kans vergroot op langer vitaal en gelukkig blijven. LPS wil kinderen brede en gedifferentieerde kansen bieden en de ruimte om hun talenten te kunnen ontplooien. Hiervoor zetten we ook kennis in vanuit de neurowetenschappen en nieuwe inzichten over het leren van kinderen. We maken ons sterk voor doorgaande leer- en ontwikkellijnen voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Tegelijkertijd willen we het selectiemoment naar vervolgonderwijs uitstellen om zo kinderen de kans te geven de eigen talenten meer in beweging te zetten en te kunnen laten zien. We vinden het belangrijk dat alle kinderen op onze scholen gelijke kansen hebben in hun ontwikkeling. Dit is ook de reden dat wij de vrijwillige ouderbijdrage hebben afgeschaft. Alle activiteiten voor kinderen op school worden ook bekostigd door de school.

Personeel

LPS heeft een actief leeftijdsbewust personeelsbeleid. Er is voor medewerkers coaching op maat beschikbaar, intervisiemogelijkheden en gezamenlijke activiteiten en kennisuitwisseling. Ook kinderen van onze praktijkschool worden met interne en externe praktijkopdrachten goed voorbereid op toetreding tot de arbeidsmarkt. Voor diverse niet-onderwijzende functies worden, waar mogelijk, mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt ingezet. 

Huisvesting

Tomaten in Nederland groeien in een beter klimaat en betere lichtomstandigheden dan onze kinderen in de scholen en opvanglocaties. Daarom zet LPS al jaren in op een gezonde leer-, ontwikkel- en werkomgeving in betaalbare gebouwen. Veel gebouwen van LPS zijn al aangepakt, waardoor ze duurzaam en energiezuinig zijn. Waar het (bouwtechnisch) kon, zijn tevens zonnepanelen aangebracht op de daken; het dak van de school als energiecentrale.

Op onze website kunt u in ons koersplan, alsook het rapport van de Groene Pluim, teruglezen hoe LPS bijdraagt aan de SDG's.

In de community kunnen organisaties laten zien hoe zij bijdragen aan de SDGs. Klik hier om specifieke organisaties te zoeken.

Actief in

Noord-Brabant