Begin mei vond in Bonn het jaarlijkse SDG Global Festival of Action plaats. Uit alle hoeken van de wereld kwamen mensen naar het VN-gebouw aan de Rijn om actie op de Sustainable Development Goals te promoten en te vieren.

Het Global Festival of Action wordt georganiseerd door de UN Action Campaign en heeft als doel om ‘SDG-changemakers’ bij elkaar te brengen, te inspireren en te motiveren om zo de wereldwijde SDG-beweging te vergroten. Hierdoor verbindt het event activisten, creatievelingen, ondernemers, goeddoeners en vertegenwoordigers van alle politieke niveaus. Concrete initiatieven die het behalen van de 17 doelen een stukje realistischer maken krijgen hier een podium. Zo worden de meest impactvolle, innovatieve projecten bekroond met een SDG- Action Award en vinden er drie dagen lang vele sessies plaats waar dieper op belangrijke thema’s wordt ingegaan. Het festival is ‘crowdsourced’, wat betekent dat het gehele programma voor – en dóór de SDG-community is samengesteld. Het festival trok dit jaar meer dan 1700 bezoekers uit zo’n 150 landen! Hiermee was het de grootste editie tot nu toe. Digitaal werden naar schatting nog eens 4 miljoen mensen bereikt!

Crowdsourcing a national SDG campaign

SDG Charter was hier natuurlijk bij. Op de openingsdag van het festival, donderdag 2 mei, verzorgde Charter de sessie ‘Crowdsourcing a national SDG campaign’, welke geheel in het teken stond van het creëren van een zo breed mogelijke nationale SDG-beweging. Met een netwerk van inmiddels meer dan 400 organisaties uit alle sectoren van de Nederlandse samenleving heeft SDG Charter heel wat goede voorbeelden te delen met de internationale gemeenschap. Net als het festival was deze sessie dan ook ‘crowdsourced’. Verschillende organisaties die in Nederland effectieve campagnes hebben opgezet voor de duurzame ontwikkelingsdoelen kregen tijdens deze sessie de mogelijkheid om vraagstukken en uitdagingen die zij tegenkomen tijdens hun campagnes te bespreken met het internationale, diverse publiek.

De Nationale Jeugdraad, Building Change, Spoor van Vernieuwing, Gemeenten Utrecht en Rheden, VNG International, SDG World Tour én het Ministerie van Buitenlandse Zaken gingen met de deelnemers van de druk bezochte sessie in gesprek. Allen voeren zij actief campagne op de SDGs en allen hebben zij een net iets andere doelgroep. In de volle zaal werden tijdens de sessie veel ervaringen en kennis uitgewisseld. In de komende tijd zullen we zien waar alle nieuw opgedane inzichten tot zullen leiden.

2020

Volgend jaar, in 2020, hebben we het ‘nog-10-jaar-te-gaan’ punt bereikt van de 2030 Agenda. De doelen kunnen alleen worden bereikt als iedereen mee doet. Niet alleen overheden, maar alle sectoren en uithoeken van de samenleving zullen actie moeten ondernemen. Om iedereen te betrekken zijn effectieve en doelgerichte campagnes nodig. Denk je er zelf aan om iets op te zetten? Bekijk hier de highlights van het festival voor een goede dosis aan inspiratie. Ook de SDG Gateway en de Wegwijzer kunnen je al een eind op weg helpen. “We cannot change where we came from but we can change where we’re going” aldus Marina Ponti UN SDG Action Campaign Global Director.

Pin It on Pinterest