Nieuwe inzichten gebaseerd op 430 onderzoeken naar klimaatgedrag
We weten dat minder autorijden, minder energie gebruiken, vaker recyclen helpen om de klimaatcrisis aan te pakken. Toch is weten nog niet hetzelfde als doen. Waarom is het zo moeilijk om duurzaam gedrag vol te houden, zelfs als we weten wat er op het spel staat?
Nieuwe inzichten uit de Proceedings of the National Academy of Sciences, gebaseerd op 430 verschillende onderzoeken, laten zien wat mensen daadwerkelijk in beweging brengt om klimaatvriendelijker te leven. En het goede nieuws is dat de resultaten hoopgevend zijn.
Wat werkt wel?
De onderzoekers ontdekten dat financiële prikkels en sociale druk het effectiefst zijn in het stimuleren van klimaatactie.
- Financiële prikkels, zoals kortingen of beloningen voor duurzame keuzes, zorgen ervoor dat mensen sneller overstappen op klimaatvriendelijke alternatieven.
- Sociale druk: zien wat anderen doen, en het gevoel dat duurzaamheid de norm is – blijkt een krachtige motivator.
Minder effectief is feedback (informatie over de klimaatgevolgen van eerder gedrag geven). Kennis en terugkoppeling zijn waardevol, maar leiden pas tot verandering als ze worden gecombineerd met concrete prikkels en een omgeving waarin duurzaam gedrag de makkelijke keuze is.
Samen klimaatvriendelijker
Net zoals weten dat je meer water zou moeten drinken niet automatisch betekent dat je dat ook doet, geldt hetzelfde voor klimaatgedrag. Bewustwording is belangrijk, maar op zichzelf vaak niet genoeg om echt verandering te brengen.
“Mensen beoordelen hun eigen gedrag op basis van wat anderen doen. Er is een sterke neiging om zich aan te passen aan sociale normen,” zegt Susan Joy Hassol, directeur van Climate Communication, een non-profitorganisatie voor wetenschapscommunicatie over klimaat.
Sociale besmetting
Zo zijn mensen die iemand kennen die gestopt is met vliegen vanwege het klimaat, zelf ook eerder geneigd hun vlieggedrag te verminderen – en dat effect is nog sterker wanneer het gaat om iemand met een grote bekendheid. “Deze sociale besmetting is precies waarom het zo belangrijk is om te praten over de klimaatacties die je zelf onderneemt”, voegt Hassol toe.
De studie laat ook zien dat sommige gedragingen makkelijker te veranderen zijn dan andere. Zo is zwerfafvalgedrag het meest veranderbaar, terwijl vervoerskeuzes (zoals minder autorijden of vliegen) het lastigst te beïnvloeden zijn.
“Het is moeilijker om iemand op de fiets of in de bus te krijgen dan om hem het licht te laten uitdoen bij het verlaten van de kamer”
Toch geldt: zelfs een kleine toename in het aantal mensen dat kiest voor klimaatvriendelijk vervoer, kan meer uitstoot besparen dan een veel grotere verschuiving in gedragingen met een kleinere impact, zoals recyclen.
“Het is moeilijker om iemand op de fiets of in de bus te krijgen dan om hem het licht te laten uitdoen bij het verlaten van de kamer”, zegt Matthew Goldberg, psycholoog en coauteur van het onderzoek, verbonden aan het Yale Program on Climate Change Communication. “Maar ook al is het veel moeilijker om dat gedrag te veranderen, de impact ervan is enorm.”
Makkelijk, zichtbaar en aantrekkelijk.
Als we willen dat meer mensen duurzame keuzes maken, moeten we het makkelijk, zichtbaar en aantrekkelijk maken. Niet alleen door mensen te informeren, maar door een cultuur van actie te creëren, waarin elke stap, hoe klein ook, telt.