Hijs de vlag voor de Duurzame Ontwikkelingsdoelen!

Fijn dat je interesse hebt in de tweede editie van de SDG-vlaggenactie! Na het succes van de editie in 2020, mikken we dit jaar op een nóg grotere deelname.

Op deze pagina geven we duiding bij de actie en zetten we op een rijtje wat je allemaal kunt doen om de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) op 24 en 25 september 2021 weer helemaal centraal te zetten.

1. Doel van de vlaggenactie
2. Hoe bestel je een vlag
3. Vierstappenplan voor 24 en 25 september
4. Wat je nog meer kan doen
5. Persbericht
6. Meer info nodig?

De vlaggenactie is een initiatief van

1. Doel van de vlaggenactie

Op 25 september 2021 is het zes jaar geleden dat de wereld de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) omarmde, zeventien doelen die ons op weg helpen naar een inclusieve, rechtvaardige en duurzame maatschappij in 2030.

In de afgelopen zes jaar zijn er al mooie resultaten geboekt, maar tegelijkertijd weten we dat er in de resterende negen jaar nog enorm veel moet gebeuren. Daarom organiseren we op vrijdag 24 en zaterdag 25 september 2021, de dagen dat ook de SDG Action Day plaatsvindt, de tweede editie van de vlaggenactie: “Samen voor de SDG’s”.

Door de SDG-vlag te hijsen tonen organisaties, gemeenten, bedrijven, burgerorganisaties, scholen en de overheid dat ze deel uitmaken van deze mondiale beweging rondom de SDG’s. Van de Nederlandse hogescholen tot onze ambassades in het verre buitenland zal de SDG vlag op 24 en 25 september opnieuw te zien zijn. Zo laten we elkaar en de wereld zien dat we ons inzetten voor een groene, inclusieve, eerlijke en sterkere wereld.

2. Hoe bestel je een vlag?

De vlag is rechtstreeks te bestellen bij de webshop van DVC-vlaggen. DVC-vlaggen produceert vlaggen in Nederland van gerecycled PET-materiaal. De vlag is 150×225 cm.

3. Het vierstappenplan

1️⃣ Zoek een mooie, zichtbare plek waar je de vlag kan hijsen – bij voorkeur bij het hoofdgebouw en als het kan op meerdere locaties. Op vrijdag 24 september hijsen we de vlag samen, maar hijsen voor en laten hangen na die datum mag natuurlijk ook!

2️⃣ Combineer het ‘hijsmoment’ met een openbare toespraak en/of uiting op sociale media van je directeur, bestuur of management. Bespreek bijvoorbeeld op welke manier jouw organisatie bijdraagt aan het behalen van SDG’s, waarom de doelen belangrijk zijn voor je organisatie en/of op welke SDG’s jullie organisatie de focus legt.

3️⃣ Deel de uiting met een foto en/of video van de locatie met de vlag op sociale media. Altijd goed als er gezichten op te zien zijn. Zo weet iedereen wie deelneemt. Gebruik de hashtag #samenvoordeSDGs en #togetherfortheSDGs. Je kan ook @SDGNederland, @GlobalCompactNL, @VNGi en @MinBZ taggen.

4️⃣ Ga in gesprek over hoe jouw organisatie kan bijdragen aan het behalen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen: met je team, je management, je collega’s en partners.

4. Wat je nog meer kunt doen

💡 Zet een betrokken SDG-kernteam samen die uitstippelt hoe jullie de doelen kunnen behalen. Of stel een ambassadeur aan die het aanspreekpunt wordt voor iedereen die een bijdrage wil leveren aan het behalen van de doelen.

💡 Zet jullie duurzame helden in het zonnetje. Bijvoorbeeld de personen die dit jaar hebben gewerkt aan ecologische of sociale duurzaamheid, misschien dit jaar zelfs in het kader van corona. Wie verdient er bij jullie een hart onder de riem? Publiceer hun foto’s of verhalen via sociale media of reik een prijs uit bij het hijsen van de vlag.

💡 Organiseer een rondetafelgesprek met je stakeholders om te brainstormen hoe jullie samen kunnen werken om de doelen te behalen.

💡Als corona maatregelen het toestaan: organiseer een duurzaamheidsmarkt of -event om lokale duurzame initiatieven en ondernemers in de spotlight te zetten. Op de website van SDG Nederland vind je (digitaal) communicatiemateriaal dat je daarbij kan gebruiken.

💡 Betrek kinderen en jongeren bij de actie. Daag hen uit om met creatieve oplossingen te komen voor SDG-uitdagingen of zet hen creatief aan het werk, bijvoorbeeld door hun duurzame dromen op zelfgemaakt vlaggen te tekenen en schilderen.

5. Persbericht

PERSBERICHT: Heineken, Philips en co hijsen duurzame vlag

Samen met honderden organisaties en gemeenten hijsen multinationals op 24 en 25 september – de zesde verjaardag van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) – de duurzame vlag.

De maatschappij vraagt het nieuwe kabinet om duidelijke duurzaamheidsdoelen op de lange termijn. Dat zal op 24 en 25 september nog maar eens blijken, wanneer over het hele land meer dan duizend bedrijven, gemeenten en organisaties de SDG-vlag hijsen.

Die Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen vormen een gezamenlijk masterplan richting een duurzaam 2030, met als gedachte dat alles onderling verbonden is. Zonder inclusief onderwijs geen innovatie. Zonder biodiversiteit, geen veerkracht.

De doelen zijn breed omarmd. In april dit jaar riepen acht Nederlandse multinationals, waaronder Unilever, KLM en Philips, op om de SDG’s op te nemen in het regeerakkoord. Die bedrijven hijsen nu opnieuw de duurzame vlag om hun statement kracht bij te zetten.

Ook lokale besturen zijn aan boord. Nederland telt intussen meer dan honderd ‘Global Goals’-gemeenten, die de SDG’s op lokaal niveau implementeren. In al die gemeentes zal de SDG-vlag op 24 en 25 september wapperen, net als bij honderden MKB’ers, scholen, bibliotheken en NGO’s. En ook de overheid zelf doe mee: verschillende ministeries en buitenlandse posten hijsen de SDG-vlag.

Het statement van de vlaggenhijsers aan het nieuwe kabinet is duidelijk: het is intussen meer dan hoog tijd om duurzaamheid écht te gaan integreren in het nieuwe beleid.

Daarvoor zijn de Duurzame Ontwikkelingsdoelen het meest geschikt. Die zijn internationaal erkend en nog belangrijker: premier Rutte sprak in 2015 op de VN-top in New York namens geheel Nederland af om de SDG’s te halen. Zes jaar later zijn ze nog steeds niet omgezet in beleid.

Deelnemers aan de vlaggenactie doen meer dan zomaar een vlag hijsen. Ze grijpen het moment aan om binnen de eigen organisatie duurzaamheid op de agenda te zetten: door een speech, een workshop of een prijsuitreiking. De vlaggencampagne valt bovendien samen met de SDG Action Day, het grootste jaarlijkse event rondom de Duurzame Ontwikkelingsdoelen in Nederland.

Het gaat om de tweede editie van de vlaggenactie, geïnitieerd door SDG Nederland, Global Compact Network Netherlands, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Rijksoverheid. De vlaggen werden geproduceerd in Nederland en op gerecycled PET-materiaal.

6. Meer info nodig?

Meer info nodig? Mail Mijke van Global Compact Network Netherlands of Samuel van SDG Nederland. 

Pin It on Pinterest