Pitch jouw SDG Moonshot en win een podium, €500 en 3 belangrijke koffie-afspraken!

In 1969 landde de eerste man op de maan. Nooit eerder was zo een radicale en ingrijpende stap gezet door de mensheid. Daarvoor was lef, doorzettingsvermogen en ambitie nodig en vooral ook bewegen en denken buiten de gebaande paden. Voor het behalen van de Sustainable Development Goals (SDGs) in 2030 hebben we net zulke radicale ideeën nodig.

Moonshots bewegen zich in het grijze gebied tussen brutale projecten en science-fiction. Ze leiden niet tot slechts 10% verbetering, maar tot een tienvoudige verandering of verbetering van de bestaande situatie.

In aanloop voor de SDG Action Day op 25 September nodigen we iedereen hetzelfde te doen in de SDG Moonshot Pitch.

“People who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.” – Rob Siltanen

Waarom de Moonshot?

Omdat deze pitch een verkenningstocht is naar een potentiële samenwerking of concreet actieplan. En dat past precies bij de missie van de SDG action day. Je hoeft nog geen investeerder te hebben en je hoeft nog geen start-up, website of business plan te hebben. Wel vragen we van je een geweldig, baanbrekend, briljant, mindblowing, innovatief, creatief, out-of-the box idee voor het  behalen van één of meerdere van de 17 SDGs. Een goed voorbeeld is de Ocean Cleanup van Boyan Slat.

Wat krijg je er voor terug?

  • Het winnende idee krijgt een podium op de SDG Action Day op 25 September in het KIT SDG House om haar/zijn idee te pitchen ten overstaan van de 500 bezoekers van de SDG Action Day.
  • Je krijgt 500 euro om je idee naar een volgende stap te krijgen.
  • Wij zorgen er voor dat je op de koffie kan met drie mensen uit ons invloedrijke en brede SDG netwerk om je plan een stap verder richting lancering te brengen. Dit kan een CEO, wetenschapper, visionair of politicus zijn, of misschien een like-minded start-up. Afhankelijk van je idee zorgen we dat je 3 relevante gesprekken kan voeren.

Hoe doe je mee?

Pitchen is simpel! Neem een korte video op en vul ons google form in.

  • Houd je pitch in een videoboodschap van maximaal 3 minuten.
  • Vermeld daarin op welke SDG(s) je pitch aansluit en hoe deze pitch bijdraagt aan het behalen van dit werelddoel.
  • Ook beschrijf je wat en wie er voor nodig zijn om verder te komen met je plan.
  • Denk groots, risicovol, creatief, eigenzinnig en doordacht.
  • Upload je filmpje en vul het google form in.
  • Deadline: 15 september!

Voorwaarden

  • De winnaar wordt in de week voorafgaand aan de SDG Action Day geïnformeerd en zal bekend gemaakt worden aa het publiek tijdens de SDG Action Day.
  • De winnaar moet beschikbaar zijn op 25 September om de pitch in het SDG House in Amsterdam te doen in de plenaire sessie tijdens de Action Day.
  • De organiserende partners hebben het recht om de ingezonden pitches te gebruiken voor promotie voor toekomstige evenementen. Als je dit niet wil, kan je dat aangeven op het aanmeldformulier.

Deze moonshots gingen je voor

Ocean Cleanup Boyan Slat

Boyan Slat ontwierp voor zijn profielwerkstuk op het VWO een installatie om plastic mee uit de oceaan te ruimen, nadat hij geschrokken was van de hoeveelheid plastic in de zee tijdens een duikvakantie in Griekenland. Boyan Slat is nu wereldwijd beroemd en succesvol CEO van de Ocean Clean up en draagt bij aan SDG 14: Leven in het water en SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie.

Foto: www.theoceancleanup.com

Project Loon

Of denk aan Project Loon, afgeleid van het engelse woord “Loon” oftewel gek, bedacht door Google. Een luchtballon met wifi-apparatuur om mensen op ontoegankelijke plekken van internet te voorzien en daarmee verbinding te kunnen laten leggen met de wereld (SDG 9: Beschikbare kennis voor iedereen).

.

Foto: screenshot project loon youtube

Contact

Voor vragen over over de pitch kan je contact opnemen met pitch@sdgmoonshot.nl.
Pers kan contact opnemen via communicatie@sdgactionday.nl.

SDG Action Day wordt georganiseerd door SDG Charter, KIT Royal Tropical Institute en Gemeente Amsterdam,
en wordt mede mogelijk gemaakt door PwC. Mediapartners zijn Duurzaam Bedrijfsleven en Duurzaam Ondernemen.

Pin It on Pinterest