Onlangs verscheen het Global Education Monitoring Report, met als centrale thema’s migratie en onderwijs. Jaarlijks presenteert Unesco in deze ‘onderwijsbijbel’ de stand van zaken op het gebied van onderwijs. Een perfect moment om te kijken hoe het staat met het behalen van SDG 4: Kwaliteitsonderwijs.

Wereldwijd gaat het steeds beter met de stand van het onderwijs, laat het rapport zien. Ook zijn er de laatste jaren enorme stappen gezet om alle kinderen naar school te krijgen.

Minder geld

Dit beeld moet ook veel grote internationale donoren en westerse overheden hebben bereikt. Als je namelijk naar de financiering voor het verbeteren van de kwaliteit van en de toegang tot onderwijs kijkt, is deze de afgelopen tien jaar drastisch afgenomen. Zo schrapte Nederland onder staatssecretaris Knapen onderwijs zelfs geheel als beleidsprioriteit uit het ontwikkelingsbeleid. Deels was dat te begrijpen, in een wereld waarin bijna negen van de tien kinderen toegang kregen tot onderwijs. Aan de andere kant is er genoeg reden om nog niet achterover te leunen.

Sleutel tot duurzame ontwikkeling

Doordat zoveel kinderen nu namelijk toegang hebben tot onderwijs, zijn klassen vaak overvol en kampen veel landen met tekorten van goed opgeleide docenten. En dat terwijl onderwijs vaak wordt gezien als de sleutel tot het stimuleren van duurzame ontwikkeling die vanuit mensen zelf komt, aangezien zij meer vaardigheden en kennis opdoen om hun eigen land te ontwikkelingen. Zo verdient iemand na één jaar extra onderwijs gemiddeld 10 procent meer salaris in latere jaren. Ook wordt onderwijs gezien als een van de beste manieren om kindhuwelijken te voorkomen en radicalisering tegen te gaan.

Belang van kwaliteitsonderwijs

Zelf leidde ik onlangs een panel over de stand van zaken op SDG 4 tijdens de African Youth SDGs Summit in Ghana. De Nederlandse ambassade gaf hier trots aan weer terug te zijn als onderwijsdonor. Na een aantal jaren van kaalslag op het gebied van onderwijs ziet Nederland met minister Kaag (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) namelijk weer het belang van investeren in onderwijs in. Daarmee zet Nederland goede stappen om SDG4 niet alleen in eigen land te behalen, maar te zorgen dat ook kinderen en jongeren in andere landen aan hun eigen toekomst kunnen werken door naar school te gaan.

Ik stelde de Afrikaanse jongeren in de conferentiezaal de vraag wat onderwijs nou echt kwaliteitsonderwijs maakt. Uiteenlopende antwoorden, van beter getrainde docenten tot toegang voor kinderen met een beperking, passeerden de revue. De jongeren uit meer dan 25 verschillende Afrikaanse landen die naar dit panel waren gekomen, stonden te dringen om de vraag te beantwoorden. En velen van hen begonnen met het noemen en roemen van hun inspirerende onderwijsprojecten in eigen land. Vol passie lichtten zij toe hoe je in kleinschalige onderwijsprojecten daadwerkelijk de kwaliteit van onderwijs kunt verbeteren. Op een internationaal forum als deze waar de grote lijnen vaak leiden zijn, vond ik de specifieke ervaringen en kennis een verrijking.

SDG 4 leeft

Ongeveer de helft van de evenementen die in het kader van deze conferentie georganiseerd werden, gingen over SDG 4. De conferentie was in principe bedoeld om alle 17 SDGs te bespreken. Toch besloten veel VN-organisaties, het Ghanese ministerie van duurzame ontwikkeling en ook de Nederlandse Vereniging voor de Verenigde Naties om SDG 4 centraal te stellen. En dat bleek terecht. De energie die loskwam wanneer het ging over kinderen en jongeren handvatten geven om hun eigen leven beter te maken, heb ik niet vaak gevoeld op soortgelijke conferenties rond de SDGs. De beslissing van Nederland om onderwijs weer breed te integreren in het ontwikkelingsbeleid lijkt mij dan ook juist en verstandig. Dit alles toont dat deze SDG leeft en dat de Afrikaanse jongeren het belang van goed onderwijs voor de ontwikkeling van hun landen inzien.

Foto: 12019 @ Pixabay.

 

Sietse Blom is lobbyist en marketeer bij ontwikkelingsorganisatie Edukans. Voor de NVVN is hij verantwoordelijk voor (online) communicatie en de samenwerking met andere Europese VN-verenigingen. Blom studeerde Political Economy aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij onderzoek deed naar de implementatie van SDG 12 (eerlijke productie en consumptie) in Nederland en België. Tijdens zijn studie richtte hij zijn eigen bedrijf Bijles Bij Blom op en geeft een aantal uur per week bijles in Amsterdam.

Pin It on Pinterest