De zeventien SDGs zijn nog niet voor iedere ondernemer dagelijkse kost of überhaupt bekend terwijl de SDGs een enorme businesskans zijn. VNO-NCW, MVO Nederland, SDG Charter, UN Global Compact NL en de DSGC maakten een interviewserie over hoe bedrijven werken aan de SDGs.

Deel 3: Jeanine de Vries-Zwart, mede-eigenaar en directielid van van ECOstyle, producent van ecologische producten voor tuin en dier

Het was haar opa die zo’n vijftig jaar geleden constateerde dat duurzaamheid de toekomst heeft. Hij – aardappelteler van huis uit – zag de chemische middelen die gebruikt werden op het land, op de gewassen, zo de bodem in gaan. ‘Dat kan niet goed gaan’, moet hij hebben gedacht, ‘dit is niet de manier om met de wereld om te gaan’. Hij richtte ECOstyle op dat natuurlijke producten voor bodemplanten en dier ontwikkelt en vermarkt, en waarbij biodiversiteit het uitgangspunt is. “In 1967 was duurzaamheid nog geen issue en werd het gebruik van chemische middelen nog niet als een probleem gezien”, vertelt Jeanine de Vries-Zwart. “Nu wel en het is mooi om te zien dat de SDGs ervoor zorgen dat andere bedrijven er nu net zo naar kijken als wij. Die doelstellingen sluiten naadloos aan op wat wij allang deden.”


Naam: Jeanine de Vries-Zwart
Leeftijd: 41 jaar
Functie: mede-eigenaar en directielid
Bedrijfsnaam: ECOstyle
Oprichtingsjaar: 1967
Vestigingsplaats: Oosterwolde (NL)
Core business: Ontwikkelen en vermarkten van natuurlijke producten voor bodemplanten & dier
Aantal werknemers: 50 voor ECOstyle, in totaal 100 voor de ECOstyle- groep

Alles waar ECOstyle voor staat en in gelooft – het versterken van de kringloop, de kracht van de natuur, ecologie, biodiversiteit, duurzaamheid, zorg voor elkaar en zorgvuldig omgaan met het milieu – zit in de genen van de familie Zwart. “Ik weet niet beter. Zo ben ik opgevoed, opgegroeid. Die drive zit er gewoon in. Het kan anders, beter, dus waarom zou je dat niet doen? Via ECOstyle wil ik de gedachte, de filosofie van mijn opa en mijn vader voortzetten.”

ECOstyle voelt zich vooral thuis in de doelen rondom het klimaat en leven op het land. “Wij werken hier aan een beter ecosysteem en behoud van biodiversiteit. Maar ook in het idee van partnerschappen kunnen we ons heel goed vinden.” Ook dat is zo gegroeid. Haar opa bedacht producten om minder chemische middelen de wereld in te helpen. “Wij kijken nu ook naar hoe we met partnerschappen kennis kunnen delen en kunnen samenbrengen om tot nieuwe ideeën en concepten te komen”, zegt De Vries-Zwart. “Als bedrijf alleen red je dat niet, en dat moet je ook niet willen. Het idee is toch om de wereld beter te maken? Dat lukt alleen als je het samen doet, dan is je bereik vele malen groter. Wereldwijd, dat moet het gezamenlijke doel zijn.”

 

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het SDG katern, een initiatief van de regiokantoren van VNO-NCW, MVO Nederland, SDG Charter, UN Global Compact NL en de DSGC.

Foto: Sjors Massar

Pin It on Pinterest