Hoeveel collega’s lopen er bij jou rond met een arbeidshandicap, of die vijftigplus zijn? Hoe is de verhouding tussen werknemers met of zonder migratieachtergrond? Nederland heeft de Participatiewet, maar in de praktijk gaat er nog heel wat mis. Wat is hier aan te doen?

Nederlandse wet

Allereerst is het handig om te weten hoe het in Nederland geregeld is. We kennen sinds 2015 de Participatiewet en het sociaal akkoord (onderdeel van de wet). Het doel: meer werk creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij komen moeilijker aan werk. Bijvoorbeeld door het hebben van een handicap of uitkering. Werkgeversorganisaties, vakbonden en het kabinet hebben afgesproken om tot 2026 in totaal 125.000 extra banen (100.000 in het bedrijfsleven en 25.000 bij de overheid) te creëren. Halen zij dit niet? Dan kan er een wettelijke verplichting komen voor grotere werkgevers om mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Ook andere werkzoekenden die moeilijk aan een baan kunnen komen, zoals vluchtelingen en vijftigplussers, worden geholpen door verschillende partijen en subsidieregelingen.

Kritiek

Toch loopt dit allemaal niet zo soepel als op papier. Zo is er bijvoorbeeld kritiek op de hervorming van de Participatiewet die eraan zit te komen. Een deel van de werknemers die onder de wet valt dreigt onder het minimumloon te zakken. De banenafspraak komt daarnaast onvoldoende uit de verf, volgens de Algemene Rekenkamer. Ook het programma Brandpunt+ laat in een aflevering zien wat er allemaal misgaat bij het aan werk helpen van arbeidsgehandicapten, en dat de overheid zelf achterblijft bij het creëren van banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Gelukkig tonen ze ook een paar cases waar het wel goed gaat.

Een beetje nuchtere werkgever laat zich hierdoor niet uit het veld slaan en gaat aan de slag zonder te wachten op een perfect geslepen wet, want dan kun je lang wachten. Naast het feit dat inclusief ondernemen financieel voordeel met zich mee kan brengen, leidt het in vele gevallen tot een succesvoller bedrijf an sich. In de vorm van tevreden medewerkers die zorgen voor tevreden klanten bijvoorbeeld. En innovatievere, slimmere teams.

Mens en bier

Een mooi voorbeeld is bierbrouwerij De Prael, die al zo’n vijftien jaar werkt met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Of zoals zij zelf zeggen: mensen waar de arbeidsmarkt afstand van houdt. Bij deze brouwerij is iedereen die door de maatschappij is uitgekakt wél welkom: van mensen met een psychische uitdaging of verstandelijke beperking tot tienermoeders en dak- en thuislozen, om maar even te quoten uit dit mooie artikel op MaatschapWij. De één werkt zeven dagen, de ander zeven minuten, maar iedereen is onderdeel van dezelfde grote familie, aldus De Prael. Op dit moment is de bierbrouwerij druk bezig met een franchise-model en de opening van twee nieuwe brouwerijen, in Groningen en Den Haag.

 

 

Tips

Ook bij bedrijven die niet bestempeld worden als social enterprise, en zichzelf misschien ook niet zo zouden bestempelen, gebeurt van alles. Bijvoorbeeld bij ingenieursbureau Movares. Het bedrijf levert adviezen en ontwerpen voor infrastructuur en mobiliteit, met oog voor inclusie. Zo stelt Movares dat hun leveranciers ook aandacht moeten hebben voor ‘sociale winst’ voor de maatschappij. Deze social return creëert inclusieve werkplekken. Daarnaast richten ze leer- en werkplekken in en bieden jaarlijks vier tot zes mensen met een beperking een volwaardige, vaste baan aan. Hun beste tips? Zet waardevolle platformen als Onbeperkt aan de Slag in, wees richting kandidaten specifiek in wat je zoekt, en start vanuit het uitgangspunt dat deze medewerkers niet anders zijn dan de anderen. Focus op hun kracht.

Het kan best spannend zijn om als ondernemer gelijk in het diepe te springen of jouw werkgever eens goed aan de tand te voelen over inclusief ondernemen, maar je staat er niet alleen voor. Op de website van De Normaalste Zaak bijvoorbeeld vind je pagina’s vol met praktijkvoorbeelden, publicaties en tools. Hun slogan alleen al inspireert: inclusief werkgeven, gewoon winst voor iedereen! Gebruik ‘m vooral in koeienletters als onderwerp van de mail naar je baas.

 

Afra de Leeuw schrijft, redigeert, post, tweet, mailt, analyseert, drinkt koffie. Ze houdt zich het liefst bezig met duurzaamheid, (duurzaam) ondernemen, sport en voeding. Ze werkt als webredacteur en community coördinator bij MVO Nederland, freelancet binnen de (online) communicatie en zit in het kernteam van Jonge Krachtenbundelaars, hét netwerk voor Young Professionals over de SDG’s.

 

Pin It on Pinterest